Hoe voorkom ik dat voorvoet onder pedaal schiet?

• Karel

De neuzen van mijn schoenen kunnen beklemd raken tussen mijn pedaal en de straat tijdens het fietsen, als ik mijn voorvoet ver naar onderen kantel. Daardoor kan ik vallen. Hoe kan ik dat voorkomen?

Ik heb een gewoon stevig herenmodel stadsfiets zonder versnellingen en zonder handremmen. En ik heb vrij grote schoenen.

Misschien is de oplossing dat ik een L-beugeltje op mijn pedalen monteer, dat aan de voorkant omhoog steekt? Of kan ik beter echte toe-clips op de pedalen zetten? Of kunnen mijn voeten daarin blijven vastzitten, als ik val?

Of is de enige oplossing misschien dat ik een hogere fiets koop, zodat de pedalen verder van de grond blijven in de laagste stand?

Of zijn er nog andere oplossingen voor dit probleem?

• Ninko Doornbos

Of stoppen met fietsen?

Of een scooter kopen?

Of is dit wel een serieus topic?

Of kleinere schoenen aantrekken, of zitten je voeten dan weer klem?

• koekjeerbij

Heeft Karel toevallig een vriend die Adriaan heet en arcobaat is:D

• Karel

Het is een serieuze vraag. Het probleem bestaat doordat ik grote schoenen heb, die vrij ver voor de pedaal uitsteken, als ik ze met het midden van de voet op de pedaal zet.

Ik probeer m'n nu telkens de voorvoet op de pedaal te zetten tijdens het fietsen, maar het is lastig om daar telkens aan te moeten denken.

• AMS100

Hmmm , schieten een aantal zaken door mn hoofd … (En das lekkel op zo'n lekkere dag als vandaag :D )

Wat voor een maat voet is dat dan ? …

En misschien een tip waar je niks mee kan … , leer trappen met de bal van je voet … dus niet met het “midden” … (En dus ook niet je hiel … omdat sommigen deze ook zien als “bal” ) , ook zat ik al te denken aan SPD ,… maar dat is weer een heel leerproces , alleen om waarschijnlijk naar je werk te fietsen ..

Misschien uit een paar oude schoenen met dikke zolen , de trappers onder je zool uitsnijden ? …

• AMS100

Heb nog eens zitten kijken bij mn moeder's fiets … ( Het ging om een stadsfiets toch ?) , maar ik moet me toch een partij moeilijk doen om ook maar 1 teen onder mn trapper te laten komen … , kan je je verhaal niet wat duidelijker maken mbv foto's ? … (Kan me er echt geen voorstelling bij maken nml …)

• Karel

AMS100 Schreef:

——————————————————-

> Wat voor een maat voet is dat dan ? …

> En misschien een tip waar je niks mee kan … ,

> leer trappen met de bal van je voet … dus niet

> met het “midden” … (En dus ook niet je hiel …

> omdat sommigen deze ook zien als “bal” ) , ook zat

> ik al te denken aan SPD ,… maar dat is weer een

> heel leerproces , alleen om waarschijnlijk naar je

> werk te fietsen ..

>

> Misschien uit een paar oude schoenen met dikke

> zolen , de trappers onder je zool uitsnijden ? …

Bedankt AMS. Het is ongeveer maat 47 en het is een herenfiets van normale hoogte lijkt me, dus zeker niet extra groot.

Ik trap nu in principe met de bal van de voet, maar dat vergeet ik soms.

Ik zou de schoenzool misschien een verdikking kunnen geven, alleen onder de middenvoet, zodat de trapper in de dan ontstane holte onder de voorvoet past. Maar dan kan ik mogelijk niet goed meer lopen.

Het uitsnijden van de zool onder de voorvoet is in principe ook een mogelijkheid, maar ook dat kan misschien problemen geven met lopen..

Is er niets op de markt voor dit probleem? Bijvoorbeeld een soort toe-clips die mijn voet niet vasthouden als ik val. En klikpedalen vind ik lastig, omdat ik dan altijd speciale schoenen daarvoor aan moet, tenminste dat denk ik.

• Karel

AMS100 Schreef:

——————————————————-

> Heb nog eens zitten kijken bij mn moeder's fiets

> … ( Het ging om een stadsfiets toch ?) , maar ik

> moet me toch een partij moeilijk doen om ook maar

> 1 teen onder mn trapper te laten komen … , kan

> je je verhaal niet wat duidelijker maken mbv

> foto's ? … (Kan me er echt geen voorstelling bij

> maken nml …)

Als de pedaal op het laagste punt is en als ik dan tegelijk mijn tenen veel lager dan mijn hak houdt, terwijl de holte van de middenvoet op de pedaal rust. Dan kan de voorkant van mijn lange schoen in principe de straat raken en dan door de beweging van de trapper en de fiets onder de trapper worden geduwd.

Dit gevaar is nog groter, als ik op dat moment een wat omhoogstekende steen in het wegdek zou raken met mijn voorvoet. En op sommige plaatsen is het wegdek slecht. Zo'n ongeluk zal niet vaak gebeuren, maar één keer kan teveel zijn in druk verkeer.

• koekjeerbij

Zadelpen hoger zetten.

Dan moet je met je voorvoet trappen.(:P)

Werkt dit niet afdoende toeclips monteren zonder de riempjes.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.jensonusa.com/product/pe/PE401Z00BLK__LGXL_PAIR.jpg&imgrefurl=http://www.bikeitems.net/page/99&h=480&w=449&sz=36&tbnid=x1lgHocknSC8QM:&tbnh=129&tbnw=121&prev=/search%3Fq%3Dtoeclips%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=toeclips&hl=nl&usg=__ipb1kNpi5IVxZAv3efwnenkmN60=&sa=X&ei=CHXdTZeoCIGhOs29rOgO&ved=0CFQQ9QEwCA

• Karel

koekjeerbij Schreef:

——————————————————-

> Zadelpen hoger zetten.

> Dan moet je met je voorvoet trappen.(:P)

>

> Werkt dit niet afdoende toeclips monteren zonder

> de riempjes.

>

> http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.jens

> onusa.com/product/pe/PE401Z00BLK__LGXL_PAIR.jpg&im

> grefurl=http://www.bikeitems.net/page/99&h=480&w=4

> 49&sz=36&tbnid=x1lgHocknSC8QM:&tbnh=129&tbnw=121&p

> rev=/search%3Fq%3Dtoeclips%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&

> zoom=1&q=toeclips&hl=nl&usg=__ipb1kNpi5IVxZAv3efwn

> enkmN60=&sa=X&ei=CHXdTZeoCIGhOs29rOgO&ved=0CFQQ9QE

> wCA

Hartelijk bedankt! Ik ben erg blij met je antwoord. Zadel hoger zetten ga ik zeker proberen. Alleen is het wel jammer dat ik dan misschien wat minder stevig op één voet sta, dan bij mijn huidige lagere zadelstand, als ik voor een stoplicht sta te wachten, half zittend op het zadel.

Kunnen toe-clips ook op gewone pedalen (staal met rubber) van een gewone stadsfiets worden gemonteerd, of moeten er dan ook andere pedalen op?