linker crank

  • Wout

    Beste mede bikers,

    Zaterdag heb ik een XTR crankstel gekocht, vandaag maar eens begonnen met het monteren ervan…..

    Opzich leek het allemaal niet zo moeilijk, ik heb alleen een probleem met mijn linker crank ( die zonder de tandwielen ).

    Als ik deze namelijk op de as schuif ( en later ga aandraaien dmv de bout met inbus 8 ) loopt de crank vast. Klinkt misschien wat dom maar de crank komt niet tegen de linker lager ( zodat je hierna kunt gaan afstellen met de daarvoor aanwezige versteller ). Heeft iemand enig idee waarom de linker crank niet geheel wil aansluiten??

    De lagers zitten allemaal goed, ook de ringen die daar tussen moeten kloppen allemaal…… Het lijkt erop dat er iets met de vertanding van de krank zelf en de as niet kloppen…..alles ziet er echter goed uit ( geen beschadigd aluminium ).

    Wie weet???

    GRTZ Wout

    ps ik zal binnenkort wel ff een plaatje posten van mijn nieuwe monster ( Trek 9.9, fulcrum red metal wielen enz enz )

  • Ninko

    Als we nou reactie geven, laat je dan weer niks weten ?? :D

    maar tis wel een beetje vreemd ja. Dat zou toch wel moeten werken, weet je zeker dat die ringen kloppen en heb je de versteller helemaal de goede kant op gedraait, zodat hij nog niks op voorspanning zet?

  • Wout

    Tja…… ik zal meer reacties geven de volgende keer……

    De versteller heb ik ( volgens boekje ) tegen de crank aangedraait voordat ik heb op de as schroef. Ik heb net om ff te kijken de versteller er even afgehaald maar er gebeurt dat precies hetzelfde.

    De ringen kloppen echt ( 68 mm traphuis, 1 ring links en 2 rechts ).

  • Wout

    En nog ff over de Sram cassette,

    Na een forse tik met de hamer ging hij los ( lees viel helemaal uit elkaar ), mooi de body bevrijd van dat stuk schroot….

    Dus zit je cassette vast dan bied een hamer oplossing, ik vraag me af of dit ook bij een XTR crankstel zo zou werken……..

  • Wout

    Even een up date:

    Vandaag bij de LBS geweest ( waar het crankstel vandaan kwam ), bleek dat de linker poot met brute kracht aangedraait moest worden. Hierna bleef nog twee mm over, dit zou horen zodat je met de verstelschroef de speling kan verwijderen……….. probleem opgelost!!

    Wel wennen dat nieuwe systeem van Shimano, nu nog even het ‘veld’ in om alles eens goed te testen….

  • Ninko

    Pff…. Zat geen briefje met aanhaalmoment bij zeker:D?

  • Wout

    Dat wel,

    Maar ik heb geen momentsleutel………. en de boel kapot draaien leek me ook geen strak plan ( kan dan beter de LBS doen )….

    Wout