Pekel en de fiets?

• Realist

De bossen zijn bikkelhard en schoon maar wat met die pekel…Hoe kan ik dit het beste schoonmaken of gewoon paar dagen niet gaan fietsen helaas (want het is een aanslag op de onderdelen en het frame).

• MWF

Heb al eerder opgemerkt , maar daar lacht hier bijna iedereen om , dat ik met mijn fiets zodra er pekel op de wegen ligt daar weg blijf.

Nu maakte mij dat de afgelopen week niets uit omdat ik vandaag voor de 7e opeenvolgende dag op natuurijs heb kunnen schaatsen (wat bij mij ver de voorkeur geniet boven fietsen in het bos of veld) maar als je dat alternatief niet hebt of zoals er in mijn geval pekel ligt en er is geen beschaatsbaar natuurijs dan rijd ik geen georganiseerde tochten omdat daar altijd wel stukken gestrooide weg inzit.

Ik ga dan met de fiets over de stoepen , door parken , kortom overal waar geen zout ligt naar de bossen in de omgeving om daar dan maar een overbekend rondje te rijden.

Hoe je het beste je fiets van de pekel kan ontdoen weet ik niet.

Want was je hem met een sopje dan lost een boel van dat zout op en kruipt juist overal tussen waar je het niet moet hebben.

Voorkomen is veruit het beste.

Nu maar hopen op snel wat regen dan is die troep zo weer van de wegen en is dat euvel tot het volgende nachtvorstje weer voorbij..

• Ninko

Gewoon naderhand schoonspuiten met de tuinslang is eigenljik wel voldoende Realist. Het is nu niet vochtig op de weg en dus spettert dat zout ook niet overal heen, meestal is de fiets nog grotendeels schoon na het biken. Aluminium roest ook niet dus er kan niet veel gebeuren met je materiaal. Zou je er niet zo druk om maken…

MWF, rij je met de auto ook over de stoep of mag die wel vies worden?

• MWF

Meestal lijkt je fiets nog grotendeels schoon na het fietsen! Maar ook het droge zout kruipt overal tussen.

Aluminium roest niet (de definitie van roest is oxidatie van ijzer en niet van aluminium) maar oxideert wel en zout kataliseert dat proces.

Geoxideerd aluminium wordt bros.

Met de tuinslang afspuiten heeft tot gevolg dat het water met zout opgelost tussen onderdelen kruipt die wel roesten omdat die van staal zijn.

Alleen carbon lijkt ongevoelig voor pekel.

Inderdaad als de duurzaamheid van je materiaal je niet zo veel kan schelen niet druk om maken.

.

• Ninko

Tsja, als je wil dat je fiets 8 jaar meegaat moet je het missn niet doen nee. Maar als je hem gewoon na iedere tocht ff afspuit, en zeker in dit soort “droge” periodes waarbij er praktisch geen zout aan je fiets plakt dan is er niksss aan de hand. Waar moet het zout tussen kruipen? als je hem genoeg afspuit dan loopt het er gewoon af, of zit er bij jou 5 liter water in je frame na het afspuiten? Dan moet je misschien wat minder met de hogedrukspuit op je zadelpen richten!

• Pens Armstrong

Je zou je bike ook in wax kunnen zetten, dat zou bescherming bieden. Helaas aleen ervaring met turtle wax maar dat doe ik hoofdzakelijk voor de bling bling.

Alhoewel m`n bovenbuis er nog goed uitziet waar dus veel zweet opkomt (zout) dus mss is die turtle wax toch goed daarvoor. En de boel met vaseline insmeren kan ook geen kwaad denk ik maar dan moet je mss juist niet meer poetsen omdat je het dan er weer van af spoelt.

kwam dit tegen:

http://www.boc24.de/epages/bicycles.storefront/47718f0900185cd82719c240efa2067a/Product/View/124409?CatID=351000092&articlePaging=16&ProdPerPage=20

• senior

Ik gebruik een spuitbus “Speedwax” gekocht voor 2 eurootjes bij de Action. Spuit dit goedje op een schone doek waarna ik het frame goed inwrijf. Na enkele minuutjes met een droge doek uitwrijven en klaar is.. senior.

Niet op het frame spuiten zoals de gebruiksanwijzing aan geeft dan komt die nevel ook op je schijven.

Na het fietsen maak ik alleen de ketting, cassette en crankstel goed schoon, de rest laat ik drogen. Die troep veeg ik er dan met een borstel weer af waarna er weer een laagje speedwax op komt. het gevolg is dat mijn (nieuwe) fietske er weer

goed bij staat voor zijn volgende modderbeurt. En zo blijven we bezig…

• Kareltje

Je kunt je fiets ook inlijsten en aan de muur hangen. Want zand schuurt, takken geven krassen en je ketting en tandwielen verslijten.

Ik ben zuinig op mijn bike, onderhoud goed maar het is en blijft wel een gebruiksvoorwerp. En dat voor mijn plezier. Dus, fietsen.

• willem

Ben ik volledig met je eens Kareltje, gewoon goed afspuiten na ieder ritje, desnoods even droogspuiten met luchtspuitje, beetje sicaflon derover en klaar is Willem (z'n fiets) vooral alleen met water spuiten waar het nodig is, en met een nevelstraaltje.

• MWF

Een fiets 8 jaar meegaan Zo kort!

Ik heb mijn huidige crosser 6 jaar en daarvoor heb ik 18 jaar met dezelfde fiets (ALAN) gereden. Mijn wegfiets heb ik twee jaar geleden ingeruild na er 13 seizoenen mee gedaan te hebben.