@luca

• dennisb

Ook last gehad van de stroomstoring Luca? Heb je je warm getrapt op de rollerbank, dynamo eraan en je hebt stroom?

• Luca

Afgelopen woensdagavond viel inderdaad kort na 19.00 uur hier compleet alles uit en inmiddels weet heel Nederland dat een nachtelijke oefening met een Apache gevechtshelikopter hier de oorzaak van was. Het gevolg: 55.000 huishoudens (zo rond de 100.000 mensen) zonder enige vorm van electriciteit en dan kom je er pas achter hoe donker ‘donker’ in werkelijkheid is.

Voor mij persoonlijk viel het erg mee en ik vond de berichtgeving in het RTL Nieuws die ik gister online gezien heb dan ook wel wat overdreven. Ik heb bijvoorbeeld geen centrale verwarming die electriciteit nodig heeft om te kunnen werken maar een gaskachel, ik kook op gas en douche met een ouderwetse keukengeiser. Goed, de diepvries ging langzaam ontdooien maar door de dingen gewoon op te eten voorkom je dat je van alles weg moet gooien. Aan de andere kant zijn er natuurlijk heel veel mensen die de afgelopen dagen letterlijk in de kou hebben gezeten omdat de verwarming niet werkte en geen warm eten hadden omdat er eenvoudig geen manier was om het warm te krijgen. Ouderen hebben hier last van gehad, maar ook gezinnen met jonge kinderen waren best wel de klos want waar ga je met de was heen bijvoorbeeld? Veel mensen zijn dan ook vertrokken naar familie/vrienden/bekenden buiten het gebied, al is het alleen maar om dit soort dingen te regelen.

Maffe dingen gebeuren er op zo'n moment, want neem nou electrische deuren van een winkel die juist open gaan omdat er geen stroom meer is… Er zijn wat mensen geweest die dit als ‘hun voordeeltje’ hebben gezien en daarnaast vallen natuurlijk alle alarminstallaties op een gegeven moment uit. Permanente bewaking was er bij de geldautomaten en dat soort dingen, kantoorpanden die compleet verlaten zijn overdag omdat er zonder stroom toch geen manier is om aan de dag van vandaag het werk te doen enzovoort.

Maargoed, inmiddels werkt alles weer. Na wat tegenstrijdige berichten over het feit dat de storing nog wel tot na het weekend kon duren ging gisterenavond dan toch overal langzaam weer het licht aan. In verschillende fasen werd iedereen binnen het getroffen gebied weer van stroom voorzien en konden de mensen die vertrokken waren uit hun huizen weer terug komen. Over het schadebedrag wil eigenlijk nog niemand een echte uitspraak doen, maar de eerste dag had men het al over 8 tot 10 miljoen euro alleen al voor de lonen van de mensen die niet aan het werk konden. Bedrijven die niet open konden hebben natuurlijk ook nog hun verlies in omzet, om maar niet te spreken over supermarkten die van alles weg hebben moeten gooien. Particulieren zullen op zich relatief niet veel schade hebben, want het zal alleen om wat etenswaren gaan die bedorven zijn maar dat is natuurlijk nog best te overzien. Als je het nuchter bekijkt kun je jezelf best redden in een dergelijke situatie, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het vreselijk vinden en daarom vinden dat ze recht hebben op een bepaalde schadevergoeding. Hoe dit allemaal af gaat lopen zal in de loop van de tijd nog wel gaan blijken…

• dennisb

Het heeft in ieder geval veel impact gehad bij jullie. Knap dat je er zo nuchter onder blijft.

• Pens Armstrong

Mooi verslag van de situatie ter plaatse Luca. Toch gek, als je bedenkt dat een paar kapotte draden zo`n impact kunnen hebben.

• Huub

ga je je morgenvroeg nog warmtrappen in H'wijk ??

• Luca

Ach, nuchter… Je moet jezelf gewoon een beetje aanpassen aan de omstandigheden en dan is het best te doen. Je kunt steen en been klagen, maar tegelijkertijd is er een grote ploeg mensen heel druk aan het werk om het probleem op te lossen en klagen helpt daar naar mijn idee gewoon niet bij. Hetgeen waar ik het meest van baal is dat er een boel mensen tussen zitten die alleen maar om hun eigen hachje denken en een ander letterlijk en figuurlijk in dit geval in de kou laten staan. Wat is er mis met het idee om even bij je buren te informeren hoe het gaat en die eventueel even te helpen? Het is een periode waar je met z'n allen doorheen moet en dan kun je er volgens mij maar gewoon het beste van maken.

@ huub: Heeswijk gaat aan mij voorbij morgen. 's Morgens ben ik druk, dus misschien dat ik in de loop van de dag een stukje over de weg ga doen maar daar blijft het dit weekend bij. Volgende week wel naar Son of Wanroij en natuurlijk tweede kerstdag naar Schaijk… :-)