hyperventilatie

• FrankB

Sinds de zomer heeft mijn zoon last van hyperventilatie tijdens het mtb en in het begin dacht ik aan de combinatie pollen van de lavendel en astma maar nu had hij het gisteren weer. Is er iemand met ervaring en wat doe je er aan om zonder medicijnen toch de wedstrijden te kunnen fietsen.

(zal volgende week ook even langs de huisarts gaan maar hier stoppen ze je gelijk vol met medicijnen)

wie heeft er een oplossing voor hem ?

A+

Frank

• thunder

het is zaak om te achterhalen wat de oorzaak is van de hv-klachten

is het een alergische reactie (fysiek), komt het door ontwikkeling (verslechtering) van de astma-klachten?

specifieke alergiën zijn te traceren met alergieproeven

probeer te achterhalen wanneer de klachten zijn begonnen en waar

het kan ook dat psychische factoren een rol spelen

dan kom je eerder in een begeleidingstraject hoe de hv klachten te onderkennen en op te vangen

veel sterkte

en zorg dat je geen slachtoffer wordt, ga er voor om het beter te krijgen!

• Huub

FrankB schreef:

> Is er iemand met ervaring en wat doe je er aan om

> zonder medicijnen toch de wedstrijden te kunnen fietsen.

Ik denk dat het willen/moeten uitfietsen van de wedstrijd de symptomen alleen maar erger maakt ……..

http://www.allesoverhyperventilatie.nl/

voor het moment:

http://www.allesoverhyperventilatie.nl/handige-tips

• Ninko

heeft een kennis van me ook gehad, ook zijn hartslag schoot daarbij om hoog, weet niet of jij dat ook hebt?? toch eens laten controleren lijkt me bij een goede sportarts en niet bij zo'n huisarts

• FrankB

Het gekke is hij heeft er de afgelopen maanden geen last van gehad, vandaar dat ik aan een alergische reactie met lavendel dacht die toen volop in bloei stond.

Maar hij fietst de laatste tijd met volwassen mtb ers mee de inspanning is mischien te groot.

Bij de sportkeuring (die hier verplicht is) kwam er niets vreemds aan het licht hartslag en zuurstof was na een kwartier fietsen goed.

• thunder

de vraag is te complex voor dit forum, vraag advies bij huisarts of sportarts voor een goede diagnose

• Prof

Beetje gevaarlijk om zoiets op een forum te laten beoordelen. Ik zou eerst een arts bezoeken die bepaalt wat je zoon heeft en daarna vragen op een forum (van mede-patienten) wat een oplossing zou kunnen zijn. Lijkt me een betere volgorde.

• Erwin

Er zijn fysiotherapeuten die kunnen helpen dmv ademhalingsoefeningen. Je leert dan om de klachten onder controle te krijgen.

Het blijft wel belangrijk om uit te zoeken waar het vandaan komt!

Bij kinderen kan het wel zijn dat ze te snel willen zijn en zichzelf een beetje voorbij lopen en dan gaan hyperventileren.