Schijfrem of velgrem

• Dave

Momenteel zoek ik een leuke mountainbike. Hij moet degelijk en goed afgemonteerd zijn. Het valt mij op dat veel merken/typen bijna enkel schijfremmen bieden. Kan iemand mij uitleggen waarom? Is een schijfrem beter, gemakkleijker te onderhouden?

Ik hoop dat jullie mij een goed inzicht kunnen geven.

Dave

• Hans

Ik heb vorig jaar mijn schijfremmen ingeruild voor de HS 33 hydraulische velgrem. Voor mij geen schijfrem. En ook bij XTR, een paar keer goed in de modder rijden en je blokjes zijn weg. Ook loopt het bij slecht weer continue aan.

Mijn fietsmaat kon afgelopen zondag na 300 km rijden op zijn nieuwe bike tijdens de tocht zijn blokjes wisselen, ijzer op ijzer.

Maar ook hier geldt, andere bikers hebben andere meningen. Hier kunnen we dagen over discussieren verwacht ik.

Dus, maak je eigen keuze !

• Ninko

heb het hele seizoen met 1 setje blokken gereden. En laatst na een training in serieuze modder met echt serieus veel blubber de hele blokjes weggeremd! DUs ja. Ik ben er over te spreken, het remt super, blijft remmen en het kan ook met 1 vinger en niet met een hele hand. Wil je goede, dan is het wel wat duurder dan velgremmen!

• dennisb

Jarenlang met velgremmen gereden.Sinds een jaar of 3 heb ik schijfremmen.

Ik zou ze niet graag in willen ruilen voor velgremmen

• Biker Paul.

De trend is gewoon schijfremmen op dit moment, een fiets met V-brakes zal misschien zo zijn gebouwd om `m zo licht mogelijk te krijgen ! Schijven remmen als een wilde, of je een parachute uitgooit…….Ik heb zelf bijna 4.000 KM. weg in 8 maanden en ben nog met m`n eerste setje remblokken (Formula) bezig terwijl ik al wel 2 kettingen heb versleten en een achterband, zit wel veel meer op de weg dan in het bos maar ik heb weinig anders in de buurt……..:D

Maar ik zou m`n schijfremmen niet zo maar meer inruilen.

• Luca

Als ik het goed begrijp moet je dus de goede eigenschappen van de schijfrem afwegen tegen de hoge slijtage van de blokken bij veel modder en dus de kosten van een set nieuwe remblokken? Dat zouden voor zover ik het begrijp de voor,- en nadelen van een setje schijfremmen zijn en als je dus gewoon lekker wilt rijden en ook nog goed wilt remmen moet je schijven monteren. Wil je wat mindere rem-eigenschappen en niet te duur uit zijn moet je velgremmen monteren.

Wat is volgens jou een goed setje schijven en wat betaal je er dan ongeveer voor Ninko? Een set schijfremmen lijkt me op zich wel wat, maar als ik dan dingen lees over het continu aanlopen en zingen van die dingen ga ik toch weer twijfelen.

• Ninko

Shimano schijven zijn bijna allemaal goed, lopen niet snel aan, niet teveel onderhoud en ze remmen goed. De Juicy serie van Avid is ook erg goed. en de Mini remmen van Hope zijn ook aan te raden. De nieuwe Hayes Stroker remmen lopen oo niet erg veel aan. Magura Martha (SL) vergen erg veel onderhoud en lopen nogal eens aan, zijn wel licht en ze remmen ook strak, en formula's vragen ook nogal eens wat extra onderhoud.

maar denk dat over het algemeen de nieuwste schijfremmen erg goed zijn allemaal, en dat ze minder onderhoud vergen en aanlopen als schijven van 5 jaar geleden!!

• MWF

Ik denk dat je redenering wel klopt. Wat het kostenaspect wil ik er nog aan toevoegen dat met velgremmen de zijkant van de velg vrij snel wordt afgeschuurd vooral als er veel onder natte omstandigheden wordt gereden.

Ik heb alleen een cyclocrosser en heb geen enkele ervaring met schijfremmen maar wel al eens enkele keren met de achtervelg moeten omspaken omdat de zijkant ddor egschuurd was. De laatste jaren niet meer omdat ik onder natte omstandigheden of om de plassen en poelen heen rijd of helemaal de feits in de schuur laat.