moderne 29-er

• B@rry

Uit pure nieuwsgierigheid….wat is er nou voor of tegen op een moderne 29 inch mountainbike, zoals bv de Orbea Alma (pas getest in O2 Bikers)???

Dus niet WIE is er voor of tegen :-)

Lijkt me zeker voor Nederlandse ritten helemaal niet gek…maar ook ik heb er geen warme gevoelens bij. Hoe komt dat toch?????

• koekjeerbij

Ik ben voor*D

www.teamraats.nl

• Ninko

Ik rij al het hele jaar op een 29-er. Op een On One Scandal. De Alma is wel leuk, maar ouderwetse geometrie en maar in 1 maat te krijgen, beetje foute fiets eigenlijk. Wil je een goede 29-er die dus snel stuurt net als de hedendaagse 26 modellen dan ga je voor een Gary Fisher, On One, Redline etc etc. Er zijn tegenwoordig erg veel merken die wielen banden vorken en frames maken. Het is wel belangrijk dat je een goed sturende fiets zoekt, dit doen ze nog niet allemaal, vooral de eerste types 29-ers die nog een 26“ geometrie gebruikten maar dan met wat langere buizen om er een groter wielen in te stoppen hebben vaak wat slechtere stuur eigenschappen. De laatste versies frames en vorken zijn hier op aangepast. Zo hebben de laatste Fox 29-ers, en de Manitou's allemaal wat meer rake (offset) gekregen. bij een 26” vork is dit meestal 37 mm, bij een 29-er tussen de 46 en 53mm. Hierdoor stuurt de fiets veel scherper en directer.

Ik weet niet of je in de buurt woont, maar er zijn redelijk veel mensen die met een 29 rijden tegenwoordig, dus eentje testen is geen probleem.

Vind het overigens ideaal rijden, net ff wat meer grip, harder door de bocht. Op snelheid enzo merk je wat minder van vind ik. Op zuigende ondergrond, los zand, modder dat soort dingen merk je wel dat het beter loopt omdat je gewoon wat meer oppervlakte hebt!

Owja, ik ben voor :D:D

• rob

Volgens mij hebben wij het hiet over seconden Ninko of is het echt een HEEL groot verschil?

Rob

• Ninko

seconden? Ik heb het over een fiets ja…:D

maar het verschil tussen 26 en 29 qua snelheid merk je niet zo goed, alleen als het heel technisch wordt of in ieder geval ruig terrein dan merk je dat je wat meer controle en grip hebt met een 29. Of bedoel je over die geometrie van de fiets? Dat merk je erg goed ja, maar die nieuwe types zijn allemaal wel goed tegenwoordig dus dat zit wel snor!