nuvinci versnellingsnaaf

  • Pens Armstrong

    Is nu nog iets voor stadsfietsen. Vraag me af of dit toekomst heeft in “sportfietsen”, hoofdzaak zal zijn of het rendement groot genoeg is d.w.z. is er niet teveel wrijving in die naaf. Kracht wordt overgebracht d.m.v. een vloeistof.

    Helaas niet natuurkundig onderlegd en vraag me dus af of die vloeistof die wordt samengedrukt niet teveel wrijving heeft ? iemand enig idee hiervan ?

    er is een demo filmpje onder aan de pagina om enig idee te krijgen:

    http://www.batavus.nl/video/vinci.mpg

  • Ninko

    Beetje het zelfde idee als in een vloeistof koppeling van een vrachtwagen ofzo. Ze lopen idd wel erg zwaar tot nu toe maar het werkt wel grappig. Er zitten geen vaste versnellingen in en je kan dus iedere verhouding kiezen die je wilt. Het nadeel is wel dat hij onder kracht niet schakelt, voor de mtb of racefiets zal het nu nog geen nut hebben, maar wie weet over een aantal jaar…

  • Pens Armstrong

    Aha, ze lopen dus nog zwaar en dat moeten we niet hebben. En i.d. wie weet of dat systeem nog verbeterd zal gaan worden. Dus voorlopig de derailleurs niet weggooien, is toch ook een mooi stukje techniek zullen we dan maar zeggen.

    Het blijft toch moeilijk om zoiets als een fiets “revolutionair” te verbeteren.