Afgebroken Pro - XC-R Bart Brentjens Carbon Seatpost

  • Marcelus

    Tijdens een MTB tocht op zondag 14-10-2007 is mijn zadelpen plotsklaps

    afgebroken, en heb daardoor een flinke val gemaakt. Het gaat om de

    zadelpen: Pro - XC-R Bart Brentjens Carbon Seatpost 27.2/400mm.

    Ik heb deze zadelpen gekocht bij bike2build op 20-08-2007, voor € 89,95.

    Bike2Build probeert deze zaak nog netjes af te handelen, echter de producent, shimano, heeft aangegeven dat het aanhaalmoment was overschreden en dat er daaardoor geen garantie op de zadelpen zit.

    Naar mijn mening heeft er echter geen onjuiste montage en/of oneigenlijk gebruik plaatsgevonden. Hoe kan je als “eenvoudige” consument het aanhaalmoment bepalen?? Als het aanhaalmoment bij de Pro - XC-R Bart Brentjens Carbon Seatpost zo nauwgezet komt, dan is het voor mij duidelijk dat deze zadelpen niet op de markt mag zijn.

    Graag wil ik jullie waarschuwen voor de praktijken van Shimano.

    Indien jullie mij kunnen adviseren hoe verder te gaan hoor ik het graag.

    Met vriendelijke groeten,

    Marcelus

  • roadkill

    Uhm ben geen Shimano liefhebber,maar dit had je bij elke producent kunnen overkomen,en je hebt als fietser nou niet echt een superdure momentsleutel nodig.Is zeker als je de wat duurdere spullen wil monteren best handig om aan te schaffen.

  • CTIS

    Carbon vezels zijn er eigenlijk gewoon niet voor gemaakt om vastgeklemd te worden, zelf heb ik n carbon stuur en deze door mn LBS laten monteren met momentsleutel zodat ik iig zeker ben dat ie goed gemonteerd is.

    Groetjes Sjoerd

  • MiketheBike

    Een bij mij bekend gegeven is dat wielerspecialist tot voor kort nooit werkten met momentsleutels. Met als gevolg dat veel bouten/boutjes nogmaals eventjes werden aangetrokken.

    Shimano en veel andere merken met carbonproducten eisen dat bepaalde aanhaalmomenten worden gebruikt.

    Aan de andere kant zul je je vakman moeten geloven, soms controleren.

    Er zijn ook verhalen bekend dat aanhaalmoment te laag zijn, bv. met zadelpenklemmen waardoor je zadelpen iedere keer inzakt terwijl het max. aanhaalmoment dan al is overschreden.

    Denk dat dit steeds geleidelijker een vreemd fenomeen gaat worden om je eigen lbs te moeten controleren. Maar wat te doen als je lbs een aanhaalmoment overschrijdt en je hiermee carbonvezels beschadigd en deze nog niet waarneembaar zijn???

    Dit kunnen wij niet zien zonder microscoop.

    MtB

  • willem

    Vervelende kwestie, vooral om achteraf te bewijzen.

    Ik heb soortgelijke praktijken dit seizoen meegemaakt bij carbon voorvorkpijpen van het merk columbus (type Carve).

    Deze stuurpennen werden met de momentsleutel op de voorgeschreven aanhaalspannining vastgezet door mechaniekers v.e.wielerploeg, en evengoed al meerdere vorkpijpen boven de balhoofdbuis afgebroken, bij meerdere ploegen die met dit materiaal reden.

    Weet ook dat er een soort pasta in de handel is dat de wrijvingscoefficient tussen bijv. zitbuis en zadelpen verhoogd waardoor je de stropbout(jes) niet zo vast hoeft te draaien.

    Het blijft i.i.g. een probleem met de moderne superlichte materialen, vooral als je zelf niet aan je fiets werkt. (zou maar een handjevol monteurs mijn fiets toevertrouwen)

  • Pens Armstrong

    Momentsleutel is eigenlijk een vereiste bij carbon componenten zoals stuur en pen en zadelpen etc. Je voelt niet goed wat je doet bij een carbon stuur vastzetten op een carbon stuurpen bijv. omdat het materiaal een beetje kan “inveren”, tenminste zo voelt dat, dus momentsleutel. Ook mss niet onbelangrijk bij een carbon zadelpen is montagepasta dat daar speciaal voor gemaakt is.

  • thunder

    blijft dat shimona nix tegenpresteert,

    ik zou zeggen proberen bike2 build nog eens zo ver te krijgen dat ze je tegemoetkomen

    en dan lezen wij wel of ze topservice bieden…

  • Guill

    En als je een momentsleutel koopt zorg dan wel dat je een goeie te pakken hebt.

    Ik heb er net een aangeschaft van hazet 0 tot 12 Nm voor 140 Exl BTW.

    Kijk als je voor 1000 Euro carbon op je fiets hebt dan valt dat nog wel mee.

    Veel Aluminium delen dienen trouwens ook op koppel vast gezet te worden.

    Guill

  • Casper 01-08-11

    Ik had het er toevallig nog met een prof over laatste winter. Hij zweert ook bij alu- onderdelen als het stuur, zadelpen en stuurpen betreft. Carbon is een heel mooi materiaal, maar voor sommige toepassingen is ander materiaal veel geschikter. En een momentsleutel is tegenwoordig ook voor een hobbyklusser bijna verplicht…

    Bij mij komt er in ieder geval geen carbon zo dicht bij mijn kruis ;)

    GRoel

  • Ninko

    Ik rij al een tijdje met meerdere carbon onderdelen op mijn bike maar zie het probleem niet echt. Als je het te hard aandraait kan het idd kapot gaan, maar spullen die fatsoenlijk zijn ontwikkeld kunnen hier wel tegen, of je moet echt een lompe boer zijn en alles volle bak aansjorren. Het probleem met die bart brentjens pennen is eerlijk gezegd wel bekend, je bent niet echt de eerste en ook het team wat er mee rijdt van dolphin heeft er al wat afgeknakt…

    Een momentsleutel is idd wel een handig gereedschap, zeker als je vaak met dit soort spullen werkt. Als je echter gewoon voorzichtig bent en een beetje gevoel hebt voor je materiaal dan kan het ook goed zonder, uiteraard dan niet gaan zeuren als er een keer iets kapot gaat. Snap overigens het probleem niet zo, als je een dure zadelpen en stuur etc ofzo kan kopen, dan moet een momentsleutel er ook wel bij kunnen, koop anders gewoon aluminium onderdelen. Maargoed, dit moet iedereen zelf weten. Weet alleen waar je aan begint, op een racefiets kan ik me een carbon nog wel voorstellen, maar op een mtb lijkt het me niet altijd verstandig…