vreemd stuur

  • willem

    Er zitten tegenwoordig veel van die vreemde sturen op de terreinfietsen, ik heb altijd gewoon zo'n (bijna) recht stuur, en zit dus automatisch vrij diep, heb je met zo'n hoger stuur meer controle?

  • huub

    willem schreef:

    > ik heb altijd gewoon zo'n (bijna) recht stuur, en zit dus automatisch vrij diep, ..

    dat zou dus simpel op te lossen zijn door (bij nieuw) een tussenring meer of (later met) een steilere voorbouw. M.i. is het zo dat het punt van controle meer in de breedte gezocht moet worden.

    Bij de “rechte” sturen van 64 cm werd alles zoveel mogelijk naar binnen gemonteerd en de sturen maximaal ingekort (tot minder dan 54) vooral door de wedstrijdrijders vanwege het makkelijker passeren etc.

    De “gekromde” sturen laten het niet toe dat je rem- en versnellingshendels ver naar binnen zet. Sterker nog, af en toe heb je de grootste moeite om het geheel goed afgesteld te krijgen vanwege het feit dat je te weinig ruimte hebt.

    Deze sturen waren vooral in trek bij de freeriders en downhillers.

    Gevolg > sturen blijven op 64 cm = betere controle

    Wat je nu dus ziet is dat de “gekromde” sturen steeds vaker gemonteerd worden op alle bikes (buiten de pure wedstrijdfietsen) vanwege het comfort (hoogte) en controle (breedte).

    Effe opgemeten: ik rij op de hardtail met een recht stuur van 56 cm breed en op de fully met een gekromd stuur van 62 cm, allebei inclusief Ergon handvaten met kleine barends.

  • willem

    Ik weet niet beter, maar soms heb ik wel wat last van m'n handen en polsen bij lange technische stukken, en het lijkt wel alsof men daar met opgebogen stuur minder last van heeft mijn “vlakke”stuur is 47- 48 cm breed (bar end-bar end) en ik heb al eens een breder stuur gemonteerd, maar dat beviel helemaal niet.

    Ik zal toch eens zo'n opgebogen stuur proberen.

  • dennisb

    Is mét of zonder leesbril gemeten Huub?

    Ik kom aan 57 cm, recht stuur inclusief Ergon handvaten en ook kleine barends

  • Ninko

    De meeste vlakke sturen (flat bar), hebben een breedte van 580 of 600 mm. Hier wordt ook het meeste mee gereden, afzagen 1 of 2 cm kan, maar je verliest er veel kracht mee met aanzetten en in technische passages.

    Een “vreemd stuur”, of “gebogen stuur” of te wel in normale mountainbike termen een riser bar is meestal een stuk breder, gemiddeld zo'n 640 tot 660 voor xc en marathon gebruik en wel 700mm of meer voor downhill en freeride sturen. Deze zijn in verschillende maten van “rise” te krijgen, vaak aangeduid in low rise, en high rise, (respectievelijk 1,5 tot 3 cm ongeveer).

    Verder heb je nog de “sweep” van een stuur, dit geeft aan hoever hij naar achteren buigt, bij een flatbar is dit meestal 3graden, tegenwoordig gaan veel merken naar wat meer, tot aan de 10 graden omdat dit een wat comfortabelere handpositie oplevert.

    De meeste risers hebben uit zichzelf al een wat grotere sweep, minimaal een graad of 10.

  • huub

    willem schreef:

    >

    > Ik weet niet beter, maar soms heb ik wel wat last van m'n

    > handen en polsen bij lange technische stukken, en het lijkt

    > wel alsof men daar met opgebogen stuur minder last van heeft

    kan dus ook aan de handvaten liggen Willem.

    Ik ben erg tevreden over en rij dus ook op allebei de bikes met Ergon

    Lees hier eens http://www.ergon-bike.com/

  • Pens Armstrong

    Heb nu ook sinds kort een 1,5 cm riser stuurtje er opgezet, had eerst ook nog recht.

    Kost de wereld niet, heb `t ding wel wat ingekort ( wel opletten dat alles nog past, zeker met dual controls ). Voelt goed, iets breder ( meer controlle in technische stukken ) en i.d. een andere sweep, toch prettiger voor de ergonomie en zeker niet onbelangrijk, het bekt goed ! ziet weer “leuker” uit. Nadeel, je vangt meer wind. Je hebt echt veel keuze in die riser stuurtjes, verschillende modellen voor freeride ( all mountain ? ) maar ook specifiek voor XC gemaakte risers. Zou `t gewoon eens uitproberen en dan wel niet teveel gaan afwijken van het origineel stuurtje, dus niet meteen 6 cm hoger ofzo.

  • willem

    Momenteel zit ik te kl.violen met een blessure aan m'n hand(5wkn. geleden gebroken en veel kapselschade aan m'n vingers) en ik kan al weer een paar dagen lekker twee uurtjes op de fiets, maar ik “durf” nog niet vol te gaan, ben bang voor onverwachtse klappen, en die hand en pols worden nog snel moe en stijf dus dan ga je wat “zoeken” om wat minder op de armen te steunen maar ik heb wel altijd het idee dat ik met dat smalle vlakke stuur beter om bijv. bomen kan “raggen”als met een breder hoger stuurtje (vooral in klimmetjes) en ik gebruik nu van die schuimrubber/neopreen handvaten