training xc-wedstrijd

• Bas

Ok mensen aangezien hier ook een aantal wedstrijdrijders rondzwerven even een vraagje. Ik ben begonnen met xc-westrijden en wel de rabotopwedstrijden in noordholland. Nu heb ik me afgelopen jaar hoofdzakelijk op marathons gericht dus meer duurtrainig. Hoe trainen jullie?

Ik train 3x in de week op de fiets en een keer spinning, en dan toch hoofdzakelijk duurtraining van een paar uur in d1 maar ook intervaltraining. Moet ik meer intesieve trainingen doen maar korter. Met lange intervallen in de d3?

De eerste westrijd in de topklasse viel me toch wel een beetje heftig, was nog wel 24e van de 50. Bij de start ging het gelijk zo hard, voor ik het wist reed ik bijna achteraan.

Het ging zondag bij de BBC trouwens ook als een gek vanaf d start ,het leek wel een wedstrijd over een uur!

Greetz Bas.

• Ninko

Tsja vooral veel intervallen he, die duurtraining bouw je in de winter op, ik begin er in november mee tot en met januari. en begin januari ga ik ook alweer 1 keer inde week voorzichtig intervallen, in het begin in gebied D2, intervallen van een kwartier of soms zelfs iets langer, en op het einde uitbouwen naar korte intervallen van 2-3 minuten boven wedstrijd niveau, dus gewoon helemaal toto los na 3 minuten. Je moet het gewoon opbouwen ineen periode van 6-8 weken zeg maar./ steeds de intensiteit verhogen en de tijd verkorten! en bijvoorbeeld 1 keer in de week een duutraining doen is meeeer dan genoeg

uiteraard dit niet heel de zomer volhouden maar een beetje een planning maken waar je wel en niet goed wilt rijden, je kunt niet het hele jaar goed zijn.

• akse

Inderdaad.

Meer intervallen en korte tempo's. De lange duurtrainingen vooral in de voorbereidings periodes (vp) doen en afbouwen in aantal in de overgangs periode (op) en wedstrijd periode (wp).

Tegen de tijd dat je met de wedstrijden begint heb je qua duur een goede basis (en ik geloof dat je die al wel hebt als je marathons hebt gedaan).

1 lange extensieve duurtraining en 1 intensieve duurtraining voldoen.

Probeer je daarnaast dus te richten op intervallen om zo je snelheid te verhogen.

Specifieke krachttraining en techniek training moet je trouwens ook niet overslaan.

• Bas

Het is zo dat de rabotop competitie half september begint t/m half december, zie www.rabotopnh.nl .

Kan ik, nu de marathons afgelopen zijn, gewoon de korte intervallen gaan doen waar Ninko het over heeft of heeft dat nu niet veel zin meer voor de komende wedstrijden?

Zijn die intervallen dan boven omslagpunt en dan 6x3x6 of 10x2x6 ofzo? Het zijn overigens wedstrijden van 55 min en een rondje, dus effe ruim een uur.

Tot nu toe heb ik alleen de eerste gereden en reed ik bijna een uur met een hartslag boven omslagpunt.

Greetz Bas.

• Ninko

Tsja, ik begin nu nog niet, Mijn seizoen begin n maart als de KNWU wedstrijden beginnen.

Begin dan in januari met de clubtrainingen, eerste 2-3 weken met intervallen (eerder blokken) van ong een kwartier op een hartslag van 70-80%, dit werk ik dan uit in oploop naar begin maart naar een blok (interval), van een minuut of 2-3 op een hele hoge hartslag, gewoon maximaal. Dit herhalen met veel rust, etc etc. te veel onzin om hier een beetje neer te gaan typen, er komt redelijk wat bij kijken…

• Bas

Je bouwt dus zeg maar op met langere blokken met een lagere hartslag 15-20 minuten of nog langer en dan werk je op naar kortere blokken met een hoge hartslag boven omslagpunt.

Ik kan dus nu tussen de wedstrijden door die korte blokken van 2-3 min doen. Of heeft dat weinig zin meer.

In ieder geval bedankt voor de info.

Greetz Bas

• Ninko

Dat is idd de bedoeling ja, tussen de wedstrijden moet je zoiezo de intensiteit van je trainingen wat laten zakken. Maar iedere week bijvoorbeeld die blokken doen is wel goed. Probeer variatie in je training te houden. Bijvoorbeeld de ene week die blokken van 3 minuten volle bak, en de week erna alleen maar sprinten vanaf stilstand en dan 20 seconden, maar wel heel veel keer bijvoorbeeld. Als je dit dan een paar weken hebt gedaan moet je wel weer een rust periode in bouwen, een weekje of 3 dat je wat rustiger aan doet, wat langere en rustigere blokjes weer, of eens een keer een weekje alleen een duurtraining doen om je lichaam wat rust te geven.

• Bas

Ok, is het allemaal wat duidelijker. Ik plan nu ook na drie weken trainen een rustige week dus dat een beetje aanhouden als het uitkomt met de wedstrijden. Morgen maar eens kijken in Den Helder of het al wat beter gaat.

Bedankt voor de info.

Greets Bas.

• Tommy

:bier: