titanium

• robfok

ben erg op zoek naar nieuwe bike zoals jullie weten ga ik de liteville testen MAAR ben ook erg gecharmeerd van en nicholas taureq vind titanium erg mooi maar kun je daar prettig marathons mee fietsen of is een fully dan toch meer op zijn plaats.

Rob

• huub

als je het woord “marathon” gebruikt dan neem ik voor het gemak aan dat je dus de grens overgaat. Alhoewel hele volksstammen er op een hardtail rijden is een fully daar toch wel het meest op zijn plaats.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor combinatie.

De Niota of de Sewanee maken die niet voor niks lijkt me zo :D:D:D

• Ninko

Een fully is dan wel lekker ja, zeker een goede als de liteville… En waarom een vannicholas taureg… heb je die achterbrug ooit in het echt gezien :D:D

• huub

o ja. De Niota en Sewanee zijn van Litespeed :D

• dave

hey huub

hoe was de tocht van zondag?

aan het weer heeft het niet gelegen

groetjes dave

• Pens Armstrong

Is een hele mooie Bike robfok. Wat ik er over weet is dat tita erg “vergevingsgezind” is, d.w.z. `t biedt meer comfort dan alu bijv.

Het zal wel geen fully zijn of softtail, dus toch een echte hardtail maar met brede banden zal ie voor een HT toch comfortabeler aanvoelen. De kwaliteit en afwerking van dat merk is dik in orde wat ik er over lees. Ander voordeel van tita is dat `t eigenlijk een fiets voor `t leven is, edelmetaal, geen corrosie, sterk, mits goed gemaakt erg houdbaar. Prijskaartje is ook in orde, zou je een tita fully willlen hebben dan wordt het gelijk veel duurder. Dacht dat er dit jaar een test van is geweest in `t blad FIETS, mss dat je daar wat aan hebt. Maar erg mooi die bike.

• rob

ja die achterbrug is erg kek

Rob

• Ninko

Titanium is een erg mooi materiaal, maar juist niet om fully's van te maken. Wat heb je in zo'n geval namelijk aan titanium?

• rob

snap ik dat je daar geen fuly's van kan maken maar is titanium dan niet zo confortabel dat je er marathons mee kan fietsen ??

of blijft een ht titanium te stijf ??

vind het nl zo mooi en testen doe je ook zo maar niet ergens.

maar enfin ik geloof toch dat ik het maar op de liteville moet houden.

bedankt allemaal Rob

• Ninko

Met stijfheid wordt meestal bedoeld dat wanneer je aanzet je ook flink vooruit gaat ipv de hele fiets voelt torderen. Opzich is dat niet eens nadelig, maar voor het gevoel gewoon niet erg fijn. Dit bereik je door een sterke bracket te creeren, een grote diameter onderbuis dus in het geval van een titanium frame, en de liggende achtervorken moeten ook een fatsoenlijk formaat hebben. Het voordeel/nadeel van titanium is gewoon dat het heel erg flexibel is. In het geval dat je een comfortabele fiets wilt makenis dit niet erg. Een wat dunnere staande achtervork en je haalt er al erg veel comfort uit. De kunst is dus nog altijd om een stijve fiets te maken die veel comfort geeft, iets wat iedere framebouwer probeert, of het nou titanium, aluminium of carbon is.

Maar een geveerde fiets maken van titanium is een beetje vreemd, je gebruikt namelijk relatief flexibele buizen om een achterbrug te maken die toch al flexibel is. Bij een fully wil je comfort en controle uit de demper halen en niet uit het frame materiaal. Je wilt graag een zo stijf mogelijk materiaal gebruiken. Daarom zijn de meeste fully's ook gewoon van aluminium of carbon gemaakt.

Te stijf zal een titanium frame niet snel zijn. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf welk frame je koopt of wie het bouwt etc. Over het algemeen zal een goed gebouwd titanium frame erg lekker rijden. Redelijk comfortabel (comfortabeler dan aluminium of carbon), en toch stijf genoeg om een hard mee te kunnen rijden. het gewicht van een beetje fatsoenlijk titanium frame gaat dan wel richting de 1500-1600 gram.