Artikel uit De Stentor over Marco Knoppert

• De Kaasploeg

Jonge diesel op een mountainbike

door Nico van Leeuwen

PUTTEN - Nog 116 kilometer en dan weet hij het. Marco Knoppert uit Putten kan zomaar op het Europese podium verzeilen van de marathoncup mountainbike 2007 voor renners onder 23 jaar. Als 17-jarige renner toch een sensatie te noemen.

Vier van de vijf marathons over ruim 110 kilometer heeft hij gereden. Een derde plaats is het voorlopige resultaat, tussen toch ‘grote mannen’ uit de echte marathonlanden. Knoppert: “Ik heb een kleine achterstand op de nummer twee. Het klassement kan nog alle kanten op omdat een aantal renners feitelijk vlak bij me staat.”

Het is eigenlijk een wonder dat Knoppert het zo goed doet. Of niet? Een wonder omdat hij in de cross-country geen topper is. En op de weg, waar hij toch een belangrijke basis legt, kan hij ook niet genieten van de wedstrijden. “Ik heb ruimte nodig. Daarnaast staat de sfeer in het peloton me totaal niet aan. Veel gevloek en gemopper op elkaar als je eens een keer een verkeerde beweging maakt.” Het marathonrijden kent hij al van jongs af aan. Vader Nico is een fervent mountainbiker, met name op de extreme afstanden. “Ik ben vroeger al veel met hem mee geweest”. Knoppert, uitkomend voor het Talentteam Randmeren slaat geen training over. “Mijn trainer, Hartger Vrijheid, doet veel intervaltrainingen met onze groep. Daarnaast pak ik met teamgenoot Hans Raven op zondag echte duurtrainingen mee. Soms ook op de mountainbike. Daar kan ik van genieten.”

Genieten van een marathon is er niet altijd bij. Knoppert geeft toe zichzelf in zo'n race meerdere malen voor gek te verklaren. “Dit jaar in zowel België als Duitsland hebben we extreem zware parcoursen meegemaakt door zware regenval. En dan denk je af en toe wel eens aan opgeven, maar ik weet ook dat die inzinkingen vanzelf overgaan.” Rustig starten, rustig doorgaan en rustig eindigen. Het geheim van de Knopperts.

Zondag is de finale. In Langenberg, Duitsland. Dit keer niet op de dag zelf om vijf uur uit bed, er naartoe rijden, starten en weer terug. Knoppert gaat met teamgenoot Raven een dag eerder, hotel in en in alle rust toewerken naar de start. “Hans Raven staat ook in de top bij de masters. Voor het team kan het dus een groot succes worden. Tijdens de Bike Motion in Utrecht vindt de huldiging plaats. We zullen zien. Ik moet niks behalve rustig doortrappen.”

• Roadkill

Zie je wel,is dus een aangeboren talent,zit gewoon in de familie:D:D:D(Tenminste zou kunnen,me moedersmeisjes naam is ook Knoppert,dus als ie na een marathon ook lekker een biertje op een terras gaat drinken weet ik genoeg:D:D:D)

Greetz Roadkill

• Adrie Rovers

Wat is dat weer voor een kneus?

Nou poepoe dat ie de marathon van iets wint. Dat kan toch iedereen man. Schei toch uit!