Schijfremmen MTB

  • FJ

    Hallo,

    ik heb eenmountainbike met v-brakes. Graag zou ik hier schijfremmen op willen monteren. De nokjes hiervoor zijn aanwezig op het frame en voorvork dus zal dit het probleem niet zijn volgens mij. Alleen is het mij onduidelijk hoe ik de schijfen op de wielen monteer. Zijn hier speciale adapters voor of zo? Ik heb deore XT onderdelen op de fiets zitten. Ook zou ik graag willen weten welke schijfremsets door jullie wordt aanbevolen. Zat zelf aan de deoreXT 2010 te denken.

    Alvast bedankt!

  • huubc

    Vraag is of de XT naven van je wielen voorbereid zijn op schijven. Zoniet (en daar lijkt het op) zul je dus andere wielen/naven nodig hebben + volledige set schijfremmen.

    De volgende vraag wordt dan of je fiets dat nog waard is.

    Heb je wat meer info voor een gefundeerd antwoord ?

  • Zorro

    Een ander alternatief voor het vervangen van je V brakes zijn de velgremmen van Magura.

    Het type HS 33 EVO 2 is een hele sterke rem, gemakkelijk te monteren en onderhoud is easy.

    En je hoeft dan geen andere wielen te kopen.

  • klimaapmarcel

    hoi fJ je wilt dus schijfremmen bedenk wel dat in nederland je ze niet perse nodig hebt om stil te komen staan.

    als je remmen op oliedruk hebt remmen ze wel lichter als Vbrakes schijven met kabel remmen echter minder als

    V brakes.

    de magura hs33 zijn inderdaad een goed alternatief voor hydraulische schijfremmen maar dan moet je wel weten of je velgflanken stevig en dik genoeg zijn om deze sterke remmen aan te kunnen

    schijfremmen staan daarintegen wel erg stoer.

    succes

  • schijf

    Schijfremmen zijn zwaarder, duurder en vergen meer onderhoud. als HS 33.

    Het schuren als je met dit weer het bos uitkomt is zeer irrie.

  • Ninko Doornbos

    De meeste mensen houden hun schijven ook niet goed bij en dan gaan ze idd schaven/schuren. HS33 is zwaarder dan fatsoenlijke schijven. Onderhoud van HS33 komt idd minder nauw en werkt dus wel altijd.

  • Hilko

    Alles draaid hier om de kosten. Schijfremmen zijn duur en onderhoudsgevoelig. De blokjes kosten 4x zoveel en ben je 4x zo vaak nodig als je elke week fietst., Met ons weer zijn ze irritant met dat gezing. In de bergen en met mooi weer zijn ze ideaal. Ik en mijn mountainbike vrienden rijden allemaal met magura oliedruk velgremmen. Ideaal,goedkoop,remt perfect,goed doceerbaar. En als je de voorrem abrubt gebruikt sla je niet gelijk over de kop zoals met schijf. Dus. niet doen. Trouwens als je V-brakes hebt is het een goedkope fiets en is de investering in verhouding tot de waarde te hoog. Ik zou dan eerder de fiets inruilen voor een duurdere waar het standaard opzit. Succes. Monkeybiker.

  • rene talsma

    Ik heb een nieuw wiel voor mijn mountainbike gekocht. Ik wil nu de schijfrem overzetten van het oude wiel naar het nieuwe wiel.

    Heeft iemand tips hoe ik dit moet doen. De schijf is eenvoudig te verwijderen maar ik weet niet goed hoe ik de rest loskrijg.