Pas op met Carbon

  • Snorkel

    Aangezien veel grote merken hun carbonframes uit China en Taiwan halen leek mij het volgende bericht wel iets om even bij stil te staan:

    China Restricts Export of Carbon Frames

    BEIJING, China – The bicycle industry is facing more and more problems with broken carbon frames. The option of a possible export ban implemented by the Chinese government was already frequently discussed at the IFMA fair in Cologne two weeks ago.

    Yesterday, well informed sources declared that the Chinese government now insists that carbon frame manufacturers must have their products tested by government approved testing facilities before they can ship them.

    This is direct result of several law suits and problems caused by broken carbon frames. Not all manufacturers should have to comply with these new requirements.

    Apparently the Chinese government does not want to face the same problems as they did in the Mattel case this summer causing a lot of damage on China’s image. This time they react with additional requirements on products for the export market.

  • Pens Armstrong

    Dat klinkt niet goed maar verbaasd ook niet want waren die frames twee jaar geleden nog erg duur zie je ze nu soms voor een appel en een ei te koop.

    Begrijp wel dat niet iedere firma in China aan de “staatstesten” hoeft te voldoen ?

    Het is sowieso “abracadabra” met die vezels, verschillende technieken en benamingen waar een leek en zelfs volgens mij een expert niet meer uitkomt.

    mss wel zo belangrijk dat er een merk achter staat als je zoiets koopt, research enzo. Ander aspect is ook dat `t steeds lichter moet want dat verkoopt, en dat wringt ook met de houdbaarheid denk ik zo. Vraag me ook af of er zoiets als een industrienorm is voor die materialen zoals bij alu of staal wat natuurlijk dan weer niets zegt over de kwaliteit van de framebouwer. Beste lijkt me dan toch om voor een gerenomeerd merk te gaan en daar betaal je dan wel voor. Het is niet altijd (zwart) Goud wat er blinkt !